BMI – wskaźnik masy ciała. Czy warto się nim sugerować?

BMI jest skrót od Body Mass Index, czyli oznacza wskaźnik masy ciała. Wyznacza się go w celu określenia prawidłowości wagi względem wzrostu. Najczęściej jest stosowany przy diagnozowaniu nadwagi i otyłości.

BMI wyznacza się ze wzoru :

Przykład: kobieta 35 lat, waga 70 kg, wzrost 162

BMI powyżej 25 klasyfikuje jako osobę z nadwagą, wynik powyżej 30 wskazuje na otyłość.

Natomiast jest jeden mankament powyższego wskaźnika a mianowicie nie bierze on pod uwagę, jak zbudowane jest ciało (% zawartość tłuszczu i mięśni). Jak wiadomo, mięśnie są cięższe od tłuszczu. Dla osoby, która trenuje regularnie na siłowni, wskaźnik będzie pokazywać nadwagę pomimo, że ma niską zawartość tkanki tłuszczowej.

Przykłady:

Zgodnie z tabelą BMI kulturysta warzący  91 kg przy wzroście 176 cm zaliczany (wynik 29) jest jako osoba z nadwagą, a na brzuchu ma zarysowane mięśnie i cieszy się dobrym zdrowiem. Uzyskany wynik wskazuje na to, że jest to mężczyzna oblany fałdami tłuszczu, a jego zdrowie jest zagrożone.

Drugi przykład to osoba szczupła z prawidłowym BMI, a pomimo tego ma wysoki poziom tłuszczu przy małej zwartości tkanki mięśniowej. Takie osoby są narażone na choroby związane z otyłością (cukrzyca, zaburzenia układu sercowo-naczyniowego) pomimo, że na pierwszy rzut oka są osobami szczupłymi. Nazywani są „chudy grubas”, czyli chudy ale wewnętrznie otłuszczony.

BMI osób, które ćwiczą regularnie zwłaszcza siłowo czyli z dodatkowym obciążeniem, będzie podwyższone niżeli wskazuje na to ich atletyczny wygląd. W takich przypadkach BMI nie sprawdza się, choć tak jak podaje przykład wyżej przy osobach szczupłych też może sfałszować aktualny stan odżywienia.

Mój BMI wskazuje wynik 23 czyli mieszczę się jeszcze w normalnej granicy, choć bliżej mi już do nadwagi.

BMI jest narzędziem jedynie do określenia nadwagi i otyłości w przypadku osób, które nie ćwiczą i mają siedzący tryb życia. W takiej sytuacji może pomóc określić czy problem z nadwagą już nas dotyczy, czy też nie.

Osoby ćwiczące w ogóle nie bierzcie go pod uwagę.

Podziel się tym wpisem z przyjaciółmi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Zmień swoje ciało i życie w FIT body Club!

2 Comments

  1. Pestka

    Nie dla wszystkich BMI będzie dobrym miernikiem – bardzo fajnie to zauważyłaś 🙂 Mi wyszła waga w normie ;]

  2. Paulina Targańska

    Dzięki? dla dziewczyn trenujących wydaję mi się to bardzo ważna informacja?? pozdrawiam serdecznie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz również

Zapisz się do newslettera

Zapisz się, aby zawsze być ze mną w kontakcie i otrzymywać najnowsze informacje o nowościach i wszystkich działaniach w FIT body Club!

Ważne

Materiały na tej stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady medycznej. Zawsze skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety lub programu ćwiczeń.

Potrzebujesz pomocy?
  • Wszelkie pytania kieruj przez formularz kontaktowy

www.fitbodyclub.pl © 2019  Regulamin Polityka prywatności | Kontakt 

visa.svg
mastercard.svg
dotpay_logo_napisPL