Rozpoznaj swój typ sylwetki i dowiedz się jakie masz predyspozycje.

Somatotyp jest typem sylwetki który posiadamy. Głównie od niego zależy jakie mamy predyspozycje do kształtowania sylwetki oraz do uprawiania sportu. Wystarczy spojrzeć na sportowców i widać od razu, że trójboista raczej nie będzie dobrym tyczkarzem, ani tyczkarz dobrym trójboistą. Każdy z nich ma inną budowę i w związku z tym inne możliwości.

Każdy rodzi się z określoną budową ciała na którą składa się: typ sylwetki, wielkość i skład ciała.

Rozróżniamy trzy podstawowe typy sylwetki:

EKTOMORFICY, MEZOMORFICY I ENDOMORFICY

EKTOMORFICZNY– charakteryzuje się długimi, szczupłymi kończynami oraz mięśniami. Wzrost powyżej 180 cm, twarz pociągła, wysokie czoło, oczy płytko ustawione, wysunięta broda. Zazwyczaj określany jako szczupły. Jego zdolność do otłuszczania się jest niewielka czyli nie są predysponowani do wzrostu tkanki tłuszczowej ani budowania mięśni. Charakteryzuje ich szybka przemiana materii. Tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicach brzucha (otyłość trzewna) tzw. chudzielec z brzuchem.  

Ektomorficy to osoby z predyspozycją do sportów wymagających zręczności i kondycji (gimnastyka), ale również do sportów wytrzymałościowych np. maraton, triathlon, dzięki mniejszej powierzchni ciała oraz dobrych właściwościach termoregulacyjnych.

W przypadku ektomorfików duża podaż białka w diecie (więcej niż 2g/kg LBM) nie jest wskazana, natomiast lepsze korzyści daje zwiększenie ilości tłuszczów w diecie. W ich przypadku zaleca się bogato energetyczne posiłki (węglowodany+tłuszcze).

MEZOMORFICZNY- charakteryzuje się średnią budową kościa (wzrost 170-180cm). Twarz owalna, szeroka szczęka, budowa w kształcie V czyli szerokie ramiona z wąską talią (biodra węższe od obręczy barkowej). Szybko buduje masę mięśniową, ale przy tym nadmiernie się nie otłuszcza, tzw. „budowa atletyczna”. Jest to typ najbardziej umięśniony, który posiada szybki metabolizm.

Mają predyspozycje praktycznie to każdego sportu. Dobrze odnajdują się w treningach aerobowych jak i siłowych (typ sportowca). W zależności od uprawianego wysiłku mogą szybko spalać tłuszcz jak i zwiększać masę mięśniową.

Mezomorficy niezależnie od diety, posiadają dobrą kompozycję ciała. Są to osoby, które niezależnie co będą jadły, to wyglądać będą dobrze. W ich przypadku jest duża dowolność rozwiązań dietetycznych, najbardziej korzystnie wpłynie dieta z dużą ilością węglowodanów, białka i umiarkowaną ilością tłuszczy.

ENDOMORFICZNY- charakteryzuje się zwiększoną tendencją do otłuszczania się, budowa krępa, wzrost niski (150-170cm), szeroka talia oraz masywna struktura kostna tzw. „budowa postawna”. Zazwyczaj posiadają twarz okrągłą „księżyc w pełni”, biodra szersze niż barki. Ich budowa sprawia, że mają najwolniejszy metabolizm. Cechują się dużą siłą oraz szybką regeneracją. Łatwo budują masę mięśniową, ale również szybko magazynują tkankę tłuszczową. Tłuszcz kumuluje się przeważnie wokół pasa, bioder, ud i ramion.

Dzięki masywnej budowie oraz dobrej pojemności płucnej są predysponowani do sportów takich jak: trójbój siłowy, strongmen, judo, sumo, ale również rugby czy wioślarstwo.

Mezomorficy posiadają słabą tolerancję na cukry, dlatego najlepszą korzyść przyniesie, obniżenie podaży węglowodanów oraz zwiększenie ilości tłuszczu i białka.

Są to 3 podstawowe typy sylwetek. Określenie własnego somatypu nie jest łatwym zadaniem, ponieważ rzadko spotyka się czysty somatyp. Przeważnie jesteśmy mieszańcami, czyli połączenie dwóch typów. Na przykład: 

ekto-mezo – czyli szczupłe i umiarkowanie umięśnione ciało; 

ecto-mezo – szczupłe koniczyny, bez mięśni, duży brzuch (najgorsza budowa); 

endo-mezo – łatwo buduje masę mięśniową, ale również szybko się otłuszcza.

Każdy typ budowy może mieć nadmiar tkanki tłuszczowej czyli nadwagę lub mieć zgrabną i wysportowaną sylwetką. To wszystko zależy od nas samych, a nasze uwarunkowania nie są wymówką, aby nie dbać o siebie. Dla przykładu zdjęcie kobiet o budowie endomorficznej (po lewej w formie, po prawej z nadwagą).

Niezależnie jakim typem jesteśmy,  musimy się wsłuchać we własny organizm i odczytywać sygnały. Nie zawsze teoria idzie z praktyką, ale każda praca daje pozytywne efekty.

Pozdrawiam

Podziel się tym wpisem z przyjaciółmi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Zmień swoje ciało i życie w FIT body Club!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz również

Zapisz się do newslettera

Zapisz się, aby zawsze być ze mną w kontakcie i otrzymywać najnowsze informacje o nowościach i wszystkich działaniach w FIT body Club!

Ważne

Materiały na tej stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady medycznej. Zawsze skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety lub programu ćwiczeń.

Potrzebujesz pomocy?
  • Wszelkie pytania kieruj przez formularz kontaktowy

www.fitbodyclub.pl © 2019  Regulamin Polityka prywatności | Kontakt 

visa.svg
mastercard.svg
dotpay_logo_napisPL