Wrzesień i październik to miesiące typowo dyniowe i właśnie w tych m-c powinniśmy maksymalnie z nich korzystać. Oprócz tego, że z dyń można przychodzić praktycznie wszystko, to dodatkowo zawierają w sobie dużo zdrowotnych właściwości. Zanim wymienię zalety dyni to najpierw przedstawię ogólne informacje.

DYNIA – rodzaj roślin jednorocznych z rodziny dyniowatych obejmujący około 20 gatunków. W stanie dzikim występują w strefach klimatu gorącego i ciepłego Ameryki. Gatunkiem typowym jest Cucurbita pepo (dynia zwyczajna). Najczęściej uprawianymi gatunkami są: dynia zwyczajna (Cucurbita pepo), dynia olbrzymia (Cucurbita maxima), dynia piżmowa (Cucurbita moschata). Dojrzałe dynie można spożywać gotowane, na surowo, a także przechowywać.

Dynie wykorzystywane jako dekoracje stołów czy witryn sklepowych to dynie ozdobne. Ich owoce nie są jadalne, posiadają jednak bardzo atrakcyjne kształty i kolory, dlatego głównie służą do zdobienia domów i ogrodów.

Za dyniową stolicę świata uważa się Morton w stanie Illinois (USA). Głównie kojarzy nam się z amerykańską tradycją, czyli z Halloween. Dynia jest najbardziej znanym atrybutem Halloween, który oznacza definitywny koniec lata. Z wydrążonych dyń robiono latarnie, by zbłąkane dusze mogły trafić w zaświaty. Pomimo, że w Polsce zwyczaj ten pojawił się już w latach 90 to mam wrażenie, że dopiero teraz zaczyna stawać się „nową świecką tradycją”.

Właściwości dyni

Dynia jest to warzywo bogate w witaminy i minerały, m.in zawiera beta-karoten (pomarańczowy, czerwony i żółty barwnik roślinny), witaminy z gr. B (B1 i B2), C i PP oraz składniki mineralne: magnez, potas, żelazo, wapń, fosfor.

Jest doskonałym źródłem białka i błonnika. Reguluje pracę jelit, pobudza procesy trawienne oraz jest lekkostrawna, dlatego zalecana dla osób, które chcą schudnąć lub mają problemy ze strony układu trawiennego.

100g dyni zawiera tylko 28 kcal.

Ziarnka dyni są jednym z najlepszych źródeł kwasów omega-3 pochodzenia roślinnego (ziarna dyni nie poddajemy obróbce termicznej czyli nie prażymy, ani nie robimy z niej mąki, ponieważ są to tłuszcze roślinne).

Polecana również przy nadciśnieniu i miażdżycy. Ponadto dynia opóźnia procesy starzenia, ma dobroczynny wpływ na stan skóry oraz podnosi odporność.

Dynia zawiera mnóstwo składników wzmacniających odporność, ale również ma działanie antynowotworowe, dlatego powinna jak najczęściej pojawiać w jesienno-zimowym jadłospisie.

Sposoby przyrządzenia dyni są przenajróżniejsze od zup, babeczek, ciast, frytek, past po maseczki do twarzy i peelingi. Tak jak tyczy się wszystkiego, ogranicza nas tylko wyobraźnia.

Podziel się tym wpisem z przyjaciółmi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Zmień swoje ciało i życie w FIT body Club!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz również

Zapisz się do newslettera

Zapisz się, aby zawsze być ze mną w kontakcie i otrzymywać najnowsze informacje o nowościach i wszystkich działaniach w FIT body Club!

Ważne

Materiały na tej stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią porady medycznej. Zawsze skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety lub programu ćwiczeń.

Potrzebujesz pomocy?
  • Wszelkie pytania kieruj przez formularz kontaktowy

www.fitbodyclub.pl © 2019  Regulamin Polityka prywatności | Kontakt 

visa.svg
mastercard.svg
dotpay_logo_napisPL